SmodCMS

Program wychowawczy Niepublicznego Przedszkola w Gronkowie

Cele

 

  1. Wzbogacanie wiedzy o otaczającym świecie i zdobywanie nowych doświadczeń .
  1. Umożliwienie dzieciom odkrywania siebie i innych przez własne działania .
  1. Wyrabianie umiejętności komunikowania się w sposób werbalny i niewerbalny.
  1. Umożliwienie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań .
  1. Wdrożenie do przestrzegania zasad warunkujących bezpieczeństwo .
  1. Pomoc dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „JA” .
  1. Kształtowanie życzliwego i otwartego stosunku do ludzi oraz przyrody.
  1. Uczenie dzieci rozwiązywania sytuacji trudnych na zasadzie kompromisu i uwzględniania potrzeb innych .

  1. Wychowanie oznacza dla nas:

  1. zapewnienie każdemu dziecku poczucia bezpieczeństwa,
  2. kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych,
  3. kształtowanie zasad kultury osobistej,
  4. poznawanie swoich praw i obowiązków,
  5. poznanie własnych uczuć i stanów emocjonalnych
  6. dostrzeganie siebie i swoich mocnych stron,
  7. rozwijanie samodzielności, pracowitości,
  8. rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
  9. uwrażliwianie na krzywdę drugiego człowieka

  1. Podjęte działania wychowawcze w grupie mają:

      1. rozwijać umiejętności współżycia i współdziałania w grupie,
      2. uczyć właściwych zachowań wobec innych,
      3. uczyć sposobów komunikacji i porozumiewania się,
      4. uczyć dyskutowania i dochodzenia do kompromisu,
      5. wpajać zasady i normy życia społecznego,
      6. kształtować umiejętności rozwiązywania konfliktów,
      7. eliminować agresję,
      8. rozwijać postawę szacunku dla dobra wspólnego,
      9. rozwijać empatię i wrażliwość na problemy środowiska gotowość do niesienia pomocy innym

10.uczyć postawy asertywnej wobec zagrożeń.

  1. Naszymi działaniami wychowawczymi chcemy wspierać rodziców w wypełnianiu ich obowiązków. Ukazując wartość rodziny w życiu człowieka dbamy jednocześnie by:

      1. rodzice byli współorganizatorami i uczestnikami życia w przedszkolu
      2. by wzajemne kontakty charakteryzowała szczerość i otwartość
      3. rodzice w razie potrzeby mogli znaleźć życzliwą i fachową pomoc
      4. rodzice mieli pełną informację na temat instytucji i form pomocy rodzinie zagrożonej przemocą.

  1. Program wychowawczy jest realizowany dzięki:

      1. zajęciom dydaktycznym
      2. codziennym działaniom zmierzającym do stworzenia przyjaznego klimatu i pomaganiu dziecku w dobrym funkcjonowaniu w społeczności przedszkolnej
      3. prezentowaniu własnej postawy i wzorów właściwego zachowania
        • odpowiedzialności
        • samokrytycyzmu
        • fachowości i rzetelności
        • zaangażowania i sumienności
        • życzliwości i przyjaźni wobec wychowanków
        • kultury osobistej i opanowania


CELE SZCZEGÓŁOWE

 

    1. Wychowankowie naszego przedszkola mogą:
  1. uzyskać fachową opiekę pedagogów
  2. uzyskać pomoc w realizacji indywidualnej drogi rozwojowej
  3. rozwijać swoje zainteresowania uczestnicząc w zajęciach organizowanych przez nauczycieli
  4. znaleźć fachową i dyskretną pomoc lub poradę w swoich kłopotach

    1. Rodzice wychowanków mogą
  1. uzyskać opiekę dla swojego dziecka w przyjaznym, bezpiecznym przedszkolu
  2. oczekiwać stymulowania rozwoju dziecka
  3. spodziewać się atmosfery sprzyjającej powstawaniu wspólnoty nauczycieli i dzieci.
  4. systematycznie zasięgać informacji o sytuacji dzieci i przedszkola
  5. uczestniczyć w zajęciach organizowanych przez przedszkole ( także zgłaszać własne propozycje spotkań)
  6. uzyskać pomoc w przypadku zaistnienia przemocy w rodzinie

    1. Nauczyciele naszego przedszkola mogą:
  1. systematycznie poszerzać swoją wiedzę fachową
  2. wzbogacać własny warsztat pracy wychowawczej
  3. zwracać się do rodziców po pomoc w przygotowaniu imprez i realizacji prac na rzecz przedszkola
  4. oczekiwać ze strony rodziców by zachęcali dzieci do aktywności na terenie przedszkola.

Oczekiwane rezultaty
Program wychowawczy spełni swe zadanie jeśli nasz absolwent będzie:

W zakresie kultury osobistej:

  1. Używał form grzecznościowych
  2. Stosował zasadę „Dziewczynka ma pierwszeństwo”
  3. Okazywał szacunek dorosłym
  4. Będzie serdeczny dla innych (kolegów i dorosłych)

W zakresie bezpieczeństwa:

  1. Będzie czuł się akceptowany przez innych
  2. Potrafił dzielić się swoimi wątpliwościami
  3. Okazywał swoje uczucia, potrafił mówić o nich
  4. Dostrzegać sytuacje zagrażające bezpieczeństwu swojemu i innych
  5. Potrafił mówić czego się boi
  6. Będzie zawsze wysłuchany

W zakresie zdrowia:

  1. Hartował swój organizm
  2. Brał udział w zabawach, spacerach
  3. Mówił umiarkowanym głosem
  4. Znał zasady zdrowego stylu życia
  5. Dbał o higienę
  6.  

W zakresie współżycia w grupie

  1. Wyrażał swoje emocje w sposób dla nas zrozumiały
  2. Zwracał się z problemem do nauczyciela
  3. Nie będzie obrażał się
  4. Nie będzie agresywny; inaczej: nie bije rówieśników
  5. Bawił się tak, aby nie przeszkadzać innym.
  6. Będzie koleżeński
  7. Będzie znał konsekwencje swojego działania.

PLAN DZIAŁANIA

Działania bieżące:
Określenie praw dziecka.
Prawa dziecka w naszym przedszkolu:
Dziecko ma prawo do:

  1. Akceptacji takim jakie jest,
  2. Miłości
  3. Szacunku,
  4. Zaspokojenia potrzeb fizycznych i psychicznych
  5. Nienaruszalności cielesnej,
  6. Poszanowania własności
  7. Opieki i ochrony,
  8. Spokoju, samotności gdy tego potrzebuje,
  9. Wyrażania niezadowolenia,
  10. Przeciwstawiania się temu, co jest dla niego przykre,
  11. Indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa rozwoju,
  12. Aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy
  13. Zabawy i wyboru towarzysza zabawy,
  14. Przebywania w śród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których można się zwrócić,
  15. Badania i eksperymentowania,
  16. Doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
  17. Do znajomości swoich praw

2.Określenie obowiązków

Obowiązki dzieci w naszym przedszkolu:

  1. Szanowanie praw innych dzieci i dorosłych,
  2. Przestrzeganie ustalonych umów i zasad,
  3. Porządkowanie miejsca zabawy i pracy,
  4. Respektowanie poleceń dorosłych,

3.Określenie norm współżycia w grupie:

1. Zawieranie umów, ustalenie zasad dotyczących:

  • bezpieczeństwa
  • sposobów korzystania z urządzeń przedszkola,
  • sposobów korzystania z zabawek, pomocy, materiałów
  • sposobów traktowania cudzej własności ,
  • wspólnej zabawy
  • udziału w zajęciach
  • kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi,

2. Komunikaty dotyczące norm musza być jednoznaczne i niezmienne
3. Wymagania dotyczące przestrzegania norm musza być konsekwentnie realizowane i egzekwowane,

4. Opracowanie systemu kar i wyróżnień:

  1. Formy kar:
  • upomnienie,
  • czasowe wyłączenie z zabawy

  1. Formy nagrody:
  • pochwała,
  • odznaka,
  • order,
  • dyplom


5. Współpraca z rodzicami

  1. ogólne zebrania rodziców na początku roku szkolnego,
  2. zebrania rodziców w grupach,
  3. zajęcia otwarte z udziałem rodziców
  4. spotkania z rodzicami dzieci nowoprzyjętych
  5. współdziałanie podczas przygotowywania imprez
  6. pedagogizacja rodziców

6.Ewaluacja programu

  1. Karty obserwacji dzieci.
  2. Dokumentacja prowadzonych zajęć z dziećmi i rodzicami.
  3. Ankiety kierowane do rodziców i nauczycieli